22.12.05

Tulevaisuuuden kuluttajamegatrendi: täydelliset tuotteet

Tulevaisuuden megatrendi on "laatu". Kysessä on tuotteen tekninen laatu ja laatu sen markkinoinnissa, myynnnissä ja toimittamisessa. En siis osta enemmän appelsiineja, enkä yritä keksiä uusia hedelmiä (tai hilavitkuttimia), joita ostaa rahoillani. Haluan sen sijaan maksaa appelsiineista enemmän, jotta saan parempia appelsiineja helpommin. Taloustieteessä puhutaan "täydellisen markkinainformaation" ideaalista, jolloin tieto kaikista mahdollisista tuotteista ja kaikista mahdollisista tavoista ostaa ne on saatavillani. Lisätään teknologiahaave, jonka mukaan kaikki nyt ja lähitulevaisuudessa teknisesti ja inhimillisesti mahdolliset appelsiinien markkinointi-, tuotanto ja jakelutavat on otettu huomioon. Nettikaupat, kuluttajaprofiilitietokannat ja elintarvikekauppiaat prosessoivat kattavan informaation minun appelsiinitarpeistani ja appelsiinitarjonnasta. Tämä markkinainformaatio välitetään minulle ja löydän aina parhaan appelsiininsyöntikokemuksen ääreen. En joudu valikoimaan työläästi, saan parhaan aina helposti, kaikista teoreettisista lajikkeista ja laatuluokista. Appelsiinini ei koskaan ole liian hapan, makea, kuiva, vetinen, ruma tai millään muulla tavalla (minun subjektiivisen kokemukseni mukaan) epätäydellinen. Ja sama koskee kaikki tarpeitani ja kaikki tuotteita. Eikö olisi kivaa? Jos en ole rikas, unohdan turhat tavarat ja käytän rahani oleellisiin laatutuotteisiin monen keskinkertainen ja tarpeettoman sijaan.

1 kommentti:

Anssi Porttikivi kirjoitti...

Just testing. BTW, "sata sanaa" ei ole niin tarkka määre...